samodzielnie wykonuje czynności higieniczne i samoobsługowe,
tworzy opowiadanie wspólnie z rówieśnikami,
potrafi dokończyć rozpoczęte zdanie wg własnego pomysłu,
rozpoznaje przedmioty i podaje ich przeznaczenie
wie, gdzie mieszka i jak się nazywa,
posługuje się w zabawie i podczas wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi strony lewej, prawej, a także pojęciami określającymi położenie obiektu w przestrzeni,
wyróżnia elementy charakterystyczne dla miasta i wsi,
wie, jak ważne jest Święto Niepodległości dla Polski i Polaków, słucha o historycznych dziejach naszego kraju, odczuwa przynależność do narodu,
aktywnie uczestniczy w przedszkolnych obchodach Święta Niepodległości,
wie, że mieszka w Polsce i jest Polakiem, potrafi wymienić największe miasta Polski, wie, jak wygląda mapa Polski, potrafi wskazać na mapie swoją miejscowość,
poznaje roślinność i zwierzęta występujące w Polsce,
poznaje głoskę i obraz graficzny liter: „U,u”, „T,t”, „L,l”, „K,k”,
poznaje obraz graficzny cyfry 5, 6 i 7; dokonuje prostych działań matematycznych w zakresie 1-7,
wypowiada się na temat swojego nastroju,
wie, czym zajmuje się prezenter pogody,
opowiada o zjawiskach pogodowych,
dokonuje analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów,
rozpoznaje i nazywa kolory pochodne,
poznaje obieg wody w przyrodzie,
rozumie sens słuchanego opowiadania, odpowiada na pytania dotyczące treści utworu,
wnioskuje na podstawie obserwacji, wyraża swoje rozumienie świata i zachodzących w nim zjawisk,
przedstawia swoje emocje i uczuciam używając charakterystycznych dla dzicka form wyrazu,
bierze udział w eksperymencie dotyczącym rozpuszczania i krystalizacji,
dokonuje oceny postępowania bohaterów,
wykonuje ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy,
zna historię o smoku wawelskim,
wykonuje kukiełki do przedstawienia, nabywa doświadczenia w manipulowaniu nimi,
porównuje przedmioty ze względu na wilkość,
wskazuje dobre i złe postępowanie bohaterów,
opowiada treść legendy przy zachowaniu związków przyczynowo-skutkowych,
kreśli elementy obrazka po śladzie oraz według własnego pomyslu,
zna kodeks przedszkolaka i dostosowuje swoje zachowanie do jego założeń,
zachowuje zasady bezpiecznej zabawy podczas pobytu w przedszkolu, ogrodzie i podczas wyjścia poza teren przedszkola.